A STORY
IN ITSELF...

150 YEARS
OF HISTORY

Since its inception, Café Deux Magots has been the favourite hangout of famous artists and writers such as Guillaume Apollinaire, Louis Aragon, André Gide, Jean Giraudoux, Fernand Léger, Jacques Prévert, Ernest Hemingway, …

 

Right here, many literary and artistic movements were conceived and nurtured, such as André Breton’s surrealism and Jean-Paul Sartre’s and Simone de Beauvoir’s ideas of existentialism.

 

Les Deux Magots is still an exciting creative crossroads, drawing luminaries from the arts, and the literary, fashion and political worlds, as well as tourists who come to savour an authentic slice of Paris.

Take a deep dive into history
Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
1884

Café Deux Magots first opened
on Place Saint-Germain-des-Prés,
at a location formerly occupied
by a silk and novelty boutique.

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Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
1914

Our Café was taken over by
Auguste Boulay and became
a family business. Over the last
four generations, it has been owned
by the Mathivat family.

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Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
1954

Our House bolstered its identity
as a literary café. It was here
that Simone de Beauvoir wrote
“Les Mandarins”, the novel for which
she won the Goncourt Prize.

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Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
2023

Les Deux Magots continues to embody a truly Parisian lifestyle in France and abroad with the opening of other “Deux Magots” outposts.

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Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots
Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots

WINNERS OF THE
DEUX MAGOTS AWARD

  • 2020 Jérôme Garcin, Le Dernier Hiver du Cid (Gallimard)
  • 2021 Emmanuel Ruben, Sabre (Stock)
  • 2022 Louis-Henri de La Rochefoucauld, Châteaux de Sable (Robert Laffont)
  • 2010 Bernard Chapuis, Le Rêve entouré d’eau (Stock)
  • 2011 Anthony Palou, Fruits et Légumes (Albin Michel)
  • 2012 Michel Crépu, Le Souvenir du monde (Grasset)
  • 2013 Pauline Dreyfus, Immortel, enfin (Grasset)
  • 2014 Étienne de Montety, La Route du salut (Gallimard)
  • 2015 Joncour, L’Écrivain national (Flammarion)
  • 2016 Pierre Adrian, La Piste Pasolini (Les Équateurs)
  • 2017 Kéthévane Davrichewy, L’Autre Joseph (Wespieser)
  • 2018 Julie Wolkenstein, Les Vacances (P.O.L)
  • 2019 Emmanuel de Waresquiel, Le Temps de s’en apercevoir (L’Iconoclaste)
  • 2000 Philippe Hermann, La Vraie Joie (Belfond)
  • 2001 François Bizot, Le Portail (La Table ronde)
  • 2002 Jean-Luc Coatalem, Je suis dans les mers du Sud (Grasset)
  • 2003 Michka Assayas, Exhibition (Gallimard)
  • 2004 Adrien Goetz, La Dormeuse de Naples (Le Passage)
  • 2005 Gérard Oberlé, Retour à Zornhof (Grasset)
  • 2006 Jean-Claude Pirotte, Une adolescence en Gueldre (La Table ronde)
  • 2007 Stéphane Audeguy, Fils unique (Gallimard)
  • 2008 Dominique Barbéris, Quelque chose à cacher (Gallimard)
  • 2009 Bruno de Cessole, L’Heure de la fermeture dans les jardins d’Occident (La Différence)
  • 1990 Olivier Frébourg, Roger Nimier. Trafiquant d’insolence (Rocher)
  • 1991 Jean-Jacques Pauvert, Sade vivant (Robert Laffont)
  • 1992 Bruno Racine, Au péril de la mer (Grasset)
  • 1993 Christian Bobin, Le Très-Bas (Gallimard)
  • 1994 Christophe Bataille, Annam (Arléa)
  • 1995 Pierre Charras, Monsieur Henri (Mercure de France)
  • 1996 Éric Neuhoff, Barbe à papa (Belfond)
  • 1997 Ève de Castro, Nous serons comme des dieux (Albin Michel)
  • 1998 (ex-æquo) Daniel Rondeau, Alexandrie (NiL) / (ex-æquo) Éric Faye, Je suis le gardien du phare (José Corti)
  • 1999 Marc Dugain, La Chambre des officiers (J.C. Lattès)
  • 1980 Roger Garaudy, Appel aux vivants (Seuil)
  • 1981 Raymond Abellio, Sol invictus (Ramsay)
  • 1982 François Weyergans, Macaire le Copte (Gallimard)
  • 1983 Michel Haas, La Dernière Mise à mort (Olivier Orban)
  • 1984 Jean Vautrin, Patchwork (Mazarine)
  • 1985 Arthur Silent, Mémoires minuscules (Flammarion)
  • 1986 (ex-æquo) Éric Deschodt, Eugénie les larmes aux yeux (J.C. Lattès) / (ex-æquo) Michel Breitman, Le Témoin de poussière (Robert Laffont)
  • 1987 Gilles Lapouge, La Bataille de Wagram (Flammarion)
  • 1988 Henri Anger, La Mille-et-Unième Rue (Grasset)
  • 1989 Marc Lambron, L’Impromptu de Madrid (Flammarion)
  • 1970 Roland Topor, Joko fête son anniversaire (Buchet-Chastel)
  • 1971 Bernard Frank, Un siècle débordé (Grasset)
  • 1972 Alain Chedanne, Shit, Man ! (Gallimard)
  • 1973 Michel del Castillo, Le Vent de la nuit (Julliard)
  • 1974 André Hardellet, Les Chasseurs deux (Pauvert)
  • 1975 Geneviève Dormann, Le Bateau du courrier (Seuil)
  • 1976 François Coupry, Mille pattes sans tête (Jean-Edern Hallier)
  • 1977 Inès Cagnati, Génie la folle (Denoël)
  • 1978 Sébastien Japrisot, L’Été meurtrier (Denoël)
  • 1979 Catherine Rihoit, Le Bal des débutantes (Gallimard)
  • 1960 Bernard-G. Landry, Aide-mémoire pour Cécile (Denoël)
  • 1961 Bernard Jourdan, Saint-Picoussin (Fayard)
  • 1962 Loys Masson, Le Notaire des Noirs (Robert Laffont)
  • 1963 Jean Gilbert, L’Enfant et le Harnais (Gallimard)
  • 1964 Clément Lépidis, La Rose de Büyükada (Julliard)
  • 1965 Fernand Pouillon, Les Pierres sauvages (Seuil)
  • 1966 Michel Bataille, Une pyramide sur la mer (Robert Laffont)
  • 1967 Solange Fasquelle, L’Air de Venise (Grasset)
  • 1968 Guy Sajer, Le Soldat oublié (Robert Laffont)
  • 1969 Elvire de Brissac, À pleur-joie (Grasset)
  • 1950 Antoine Blondin, L’Europe buissonnière (Jean Froissart)
  • 1951 Jean Masarès, Comme le pélican du désert (Julliard)
  • 1952 René-Jean Clot, Le Poil de la bête (Gallimard)
  • 1953 Albert Simonin, Touchez pas au grisbi ! (NRF)
  • 1954 Claude Cariguel, S (Flammarion)
  • 1955 Pauline Réage, Histoire d’O (Pauvert)
  • 1956 René Hardy, Amère Victoire (Robert Laffont)
  • 1957 Willy de Spens, Grain de beauté (Paris-Montrouge)
  • 1958 Michel Cournot, Le Premier Spectateur (Gallimard)
  • 1959 Henri-François Rey, La Fête espagnole (Robert Laffont)
  • 1940 Non décerné  
  • 1941 Jean-Marie Aimot, Nos mitrailleuses n’ont pas tiré (Fasquelle)
  • 1942 Olivier Séchan, Les corps ont soif (Jean Renard)
  • 1943 Non décerné
  • 1944 Jean Milo, L’Esprit de famille (Denoël)
  • 1945 Non décerné
  • 1946 Jean Loubes, Le Regret de Paris (Fasquelle)
  • 1947 Paule Malardot, L’Amour aux deux visages (SPLE)
  • 1948 Yves Malartic, Au pays du bon Dieu (La Table ronde)
  • 1949 Christian Coffinet, Autour de Chérubine (Fournier-Valdès)
  • 1933 Raymond Queneau, Le Chiendent (Gallimard)
  • 1934 Georges Ribemont-Dessaignes, Monsieur Jean ou l’Amour absolu (Grasset)
  • 1935 Jacques Baron, Charbon de mer (Gallimard)
  • 1936 Michel Matveev, Étrange Famille (Gallimard)
  • 1937 Georges Pillement, Plaisir d’amour (Pierre Tisné)
  • 1938 Pierre-Jean Launay, Léonie la Bienheureuse (Denoël)
  • 1939 Non decerné
To know more

THROUGH THE PAGES
OF HISTORY

Histoire du Café littéraire à Paris : Les Deux Magots

In order to go right back to the beginning of our history, you will find our origins well traced in the book “Les Deux Magots, l’esprit Rive Gauche hier et aujourd’hui‌” (Les Deux Magots, the West Bank spirit yesterday and today) by Arnaud Hofmarcher and Adrien Pontet, with a preface by Pierre Arditi, published by Editions du Cherche Midi.  The book clearly demonstrates that, without Les Deux Magots, Saint-Germain-des-Prés would not have evolved into the charming neighbourhood that it is today.

 

Now, more than ever, “the literary café symbolises and embodies this Left Bank spirit for the entire world. Since the end of the nineteenth century, writers and intellectuals from all over the world have converged in this hub of creativity, welcoming Verlaine, Apollinaire, James Joyce and the surrealists, or, closer to our own time, Camus, Sartre, Hemingway and numerous artists from all disciplines whose history is closely linked to that of the neighbourhood.”

 

Picasso, Vian and even Pink Floyd, and all of the avant-garde, have graced our café, as well as our outdoor sidewalk terrace, managed by several successive generations of one same family.

Read extracts

« Les Deux Magots is named
after the scutcheon of
a novelty store that was previously
located on the same site »